Er vi som bor i det høye nord, likevel nokså provinsielle? Noen ganger kan vi føle det slik.
I alle fall kan det være at viktige ting skjer i den kristne kirke nedover i Europa som vi ikke får med oss. For eksempel dette:
Av Jostein Andreassen og Oddvar Søvik
Relevante lenker:
https://www.shroud.com/latebrak.htm#exhibit
https://www.shroud.com/pdfs/Salamanca.pdf
Artikkelen nedenfor ble publisert i avisa Dagen 16.01.2023)
På Internett sporet vi i stiftelsen Torinokledet.no opp at det var arbeidet i hele 15 år med en utstilling om Jesu likklede som skulle være i Salamanca, Spania. Den ble åpnet 13. oktober i fjor (2022), og i desember dro vi til Madrid. Så bar det med et nokså behagelig diesel-tog over den tversgående fjellkjeden Sierra de Guadarrama med topper tilsvarende Galdhøpiggen. Toglinjen var oppe i hele 1165 meters høyde. På veien passerte vi klosteret og kunstskatten El Escorial fra 1500-tallet, som er på UNESCOs verdensarvliste, og siden Avila, en tusen år gammel by oppe i fjellene. Denne har Europas best bevarte borgmurer, finere enn både Rothenburg ob der Tauber i Bayern og Lucca i Italia. Den spanske helgenen Teresa av Avila (1515-1582) kom fra denne byen.
Etter tre timers tur ankom vi Salamanca, en by noe større enn Kristiansand. Dette er Spanias fremste universitetsby med landets eldste lærdomssete fra imponerende år 1218! Byen ligger på høyde med Røros i landskapet Castilla y Leon, nokså nær Portugals grense.
I byens Catedral de Salamanca, en av de største i Europa, var vi ved målet: Utstillingen om Likkledet i Torino, er kalt for «The Mystery Man.» Vi gikk gjennom fire avgrensede rom, i alt hele 600 kvm, der kopier av Likkledet i forskjellige fasonger, all slags utstyr knyttet til dets historie, bilder, romerske torturredskaper osv, var utstilt. Her var Jesu lidelse og død presentert på en måte vi aldri før hadde sett maken til! I det nest siste rommet var det et multimediashow med ulike Jesus-bilder gjennom historien og fra all verdens katakomber, mosaikker og kirker, kalt «Immersive Room» (Det altoppslukende rommet). Her var både fire vegger samt golv og tak tatt i bruk.
Til slutt kom vi inn i et helt nøytralt rom. – Spent opp på veggen var det en god replica av Likkledet, og der: På en benk lå en ille tilredt kropp, et «hyperrealistic image» av den døde Jesus, slik han må ha sett ut like før han ble lagt inn i Likkledet. Det er faktisk slik at når en fotograferer avtrykket på Likkledet og plasserer bildet i en datamaskin, kan en få fram en høyst realistisk tredimensjonal figur. Fremragende kunstnere i Spania har dermed i løpet av 15 år laget en modell av den korsfestede mannen, dødsstiv, pisket, naglet, spydstukket og slått. Det var svært talende, utrolig sterkt å se, kort og godt en livsopplevelse! Både på meget nært hold og på noen få meters avstand kunne en tro dette var en helt ekte død kropp. – Vi så meget tydelige merker fra piskeslagene av en romersk «flagrum» på overkroppen, de på ryggsiden var jo skjult, men den italienske forskeren Giulio Fanti har talt opp i alt 372 slike sår. Pisken hadde tre remmer med blykuler i endene som rev opp huden. Det var skremmende ekte – fryktelig å se og tenke på at vår egen elskede frelser ble så ille tilredt!
Biskop José Luis Retana, i bispedømmet Salamanca, uttrykte sin mening etter å ha besøkt utstillingen: «Å stå foran det som er en nøyaktig representasjon av hva Jesus led og døde, gir et sterkt inntrykk. Kroppen til mannen i det hellige Likkledet kan helt konkret representere Guds kjærlighet som i mennesket Jesus Kristus dør som et fryktelig offer for vår frelse. Det er ingen større kjærlighet i verden. Jeg tror at utstillingen kan styrke troen til troende og vekke troen til ikke-troende.»
Utstillingen i Salamanca varer til mars i år (2023). Senere skal den på verdensturne. Neste stopp er i Lisboa, Portugal, på «Verdens ungdomsdag» i august 2023, og senere en gang til Roma i 2025 som en del av «Barmhjertighetens jubileum.» Når den kommer til Norge, visste arrangørene ingenting om.
Ved å gå gjennom arrangørens nettside, kan man finne en oversikt over fjorårets og foreløpige avisartikler fra hele verden, i alt 473 artikler så langt, fra 42 land: Fra hele Amerika, fra Taiwan, China, Japan, Sør-Afrika og en mengde stater i Europa. Men ingen fra Norden. Før vi dro, ringte vi til Oslo katolske bispedømme om opplysninger, men det virket ikke som om de på kontoret der var kjent med denne utstillingen. Vi har heller ikke sett noe i norske aviser, så trolig er denne artikkelen i «Dagen» den aller første her i landet, trolig også i Norden.
Vi i stiftelsen Torinokledet.no håper at vi en gang vil få se utstillingen i vår hovedstad. Det ekte Likkledet i Torino skal etter planen vises fram igjen i 2025. Da satser vi som sist i 2015 på å dra sammen med nordmenn til Torino. Da var vi guider for cirka 350 personer som fikk en svært gripende opplevelse. Foreløpig kan vi bare oppfordre folk å dra til Salamanca! Sannelig, det var verd turen!!
For mer informasjon, se:
https://www.vaticannews.va/en/church/news/2022-10/spain-salamanca-the-mystery-man-shroud-turin-christ.html
https://themysteryman.com/en/the-mystery-man/
BILDER:
Det absolutte høydepunktet i utstillingen «The Mystery Man» i Salamanca, Spania, var denne hyperrealistiske figuren av en korsfestet Jesus, dødsstiv og ille tilredt, like før han skal legges i sitt likklede. Spanske kunstnere og forskere har brukt hele 15 år på å få dette til.
En av artikkelforfatterne Jostein Andreassen, utenfor den gigantiske Catedral de Salamanca, der utstillingen er satt opp fram til mars 2023.
Oddvar Søvik ved en antatt modell av gravhulen, også godt utført.
Plakaten om utstillingen stod oppslått mange steder rundt om i Salamanca på store stativer.